Ο Αναστάσιος Τσακόπουλος (1876-1967) μας μεταφέρει στις αποκριάτικες εκδηλώσεις του Άργους, του 1952, μέσα από άρθρα του, που δημοσιεύτηκαν στην Εφημερίδα «Ασπίς του Άργους», στις 9, 16 και 23.3. του 1952. Ο Αναστάσιος Τσακόπουλος υπήρξε σπουδαίος ιστοριοδίφης και ερευνητής. Διέσωσε πολλές πληροφορίες για τα ήθη και τα έθιμα του Άργους.
Ο εφετεινός εορτασμός των Απόκρεω και ιδιαιτέρως της Καθαράς Δευτέρας, ήτις χάρις εις την ωραίαν εαρινήν ημέραν εσημείωσεν εξαιρετικήν επιτυχίαν και πλήρη αναβίωσιν των παλαιών αγνών και ιστορικών ηθών και εθίμων της πόλεώς μας, ίσως είναι η μόνη Πελοποννησιακή πόλις η οποία εμμένει εις τας πατροπαραδότους ευθύμους διασκεδάσεις, εις τους διαφόρους τύπους και ποικίλας μεταμφιέσεις και εις τα διάφορα Αργεία Δημώδη, εκ των οποίων τα πλείστα δυστυχώς εξέλιπον.
Το σπουδαίον και σοβαρώτατον είναι ότι έλειψαν αι
ασχημίαι των μετημφιεσμένων με τας ασέμνους, ανηθίκους, προκλητικός
στάσεις και χειρονομίας, με τας αγρίας αγροίκους κινήσεις και
διαθέσεις ή μάλλον επιθέσεις με χονδροράπανα και υπερμεγέθη πράσσα
εις τας χείρας, ως θα ενθυμούνται οι γεροντότεροι και με το βάναυσον
και κακόηχον «Στάσου
μωρή.....
και
επάνω της……Ου να χαθής ρέέέέ, να πας να τα κάνης στη γυναίκα σου και
στην
αδερφή
σου», απήντα η αυθαδεστάτη συμπολίτις. Επηκολούθουν
όλα τα χονδροειδή και χυδαιότατα αστεία, με τας βρωμερωτέρας
βωμολοχίας και τα χυδαιότερα αισχρόλογα.
Τι πρώτον να θαυμάση τις κατά τας ημέρας των
προπέρσινων, περυσινών και εφετεινών Απόκρεω, το αναίμακτον πέρασμα
των εορτών, όπου το αστυνομικόν δελτίον ήτο λευκόν, διότι δεν
αιματώθη ούτε μύτη, ή το απαράμιλλον της τάξεως, ως να διεξήχθη υπό
την εποπτείαν σοβαρός οργανωτικής επιτροπής με αυστηρόν και με
λεπτομερές πρόγραμμα, ή την ζηλευτήν και άμεμπτον συμπεριφορά των
μετημφιεσμένων, οίτινες εφέροντο ως φίλτατοι και πολύφιλοι μεταξύ
των; Ουδεμία παρεκτροπή, ουδεμία παρεξήγησις παρετηρήθη εις τους
διαφόρους χορούς των συνοικιών εις τους οποίους ελάμβανον μέρος και
προσεκολλώντο ο είς κατόπιν του άλλου αδιακρίτως και ανεμποδίστως,
που άλλοτε έπρεπε να διεξήγοντο συνεννοήσεις και αν επιτρέπετο τούτο
είχε καλώς, άλλως φόρα τις κάμαις και τα πιστόλια και επηκολούθουν
αιματηραί συμπλοκαί.
Όλη η αστυνομική δύναμις εις κίνησιν την μακαρίαν
εκείνην εποχήν. Ενθυμούμαι μάλιστα, όταν ήτο σύνταγμα ιππικού εις
την πόλιν μας, διατίθετο μία ολόκληρος ίλη ιππέων δια την τάξιν και
την πρόληψιν αιματηρών γεγονότων.
Η μεταβολή αύτη, αρξαμένη ολίγον κατ’ ολίγον προ ολίγων περίπου ετών,
οφείλεται κατ’ ανάγκην και μοιραίως εις τον χρεωκοπημένον
ψευδοπολιτισμόν του μίσους, της ασυμπαθείας και της σκληρότητας - του
παρόντος.
Η συγκέντρωσις των Δημ. Σχολείων εις την πλατείαν του αγίου Πέτρου τας μ.μ. ώρας της
Παρασκευής της Τυροφάγου παρουσίαζεν εν φασμαγορικόν σύνολον και
γραφικώτατον θέαμα. Όλα σχεδόν τα παιδάκια μετημφιεσμένα με διαφόρους
και ποικιλοχρώμους ενδυμασίας, χαρούμενα, εύθυμα και με την
διακρίνουσαν αυτά παιδικήν αφέλειαν και απλότητα, προεκάλουν τα ενθουσιώδη
χειροκροτήματα των παρισταμένων.
Παρ’ όλην την τσιφούραν των μ.μ. ωρών της ημέρας
εκείνης, τα παιδάκια εχόρευσαν, ετραγούδησαν και διασκέδασαν με όλην
την καρδούλα τους, δεν παρέλειψαν δε και την «Αργειτοπούλαν»
του δαφνοστεφούς λογοτέχνου συμπολίτου μας κ. Σ. Α. Παναγιωτοπούλου.
Η συμμετοχή των μαθητών της Μ. Εκπαιδεύσεως εις την αποκρηάτικην κίνησιν εφέτος, έδωκε από άλλοτε
μεγαλυτέραν ζωήν και ευθυμίαν εις τον εορτασμόν των Απόκρεω, αν και
παρετηρήθησαν μικραί παρεκτροπαί, - παιδιά είναι, Αποκρηαίς είναι,
ευθυμία και διασκέδασις επεκράτει, τι ήθελες να κάμουν τα παιδιά
επάνω στα καλά τους; - Αμ’
τα κορίτσια; Δια τα κορίτσια αγνοούμεν, ότι το ωραίον
φύλον έχει αυτήν την χάριν, όπου και αν παρευρίσκεται προσδίδει
ιδιαιτέραν ζωήν και κίνησιν εις τας συγκεντρώσεις και εις τας
διαφόρους συναναστροφάς και διασκεδάσεις.
Μέσα εις την πολυθόρυβον από ανθρωποπλημμύραν
κεντρικήν πλατείαν τας μ.μ. ώρας της Καθαράς Δευτέρας, μετημφιεσμένοι
οι γυμνασιόπαιδες Β. Κεραμίδας και Β. Νικολάου, έχοντες μικρό
κασελάκι είδους ταβλά με πικραγγουριάν και πινακίδα με την εξής
επιγραφήν: «Πωλείται
πικραγγουριά - για ελκοπαθείς - στομαχικούς και φρενοβλαβείς!!!».
Σοβαρώτατα και μετά παιδικής αφελείας, σεμνότητας και αιδημοσύνης
διελάλουν, διεφήμιζον και επροπαγάνδιζον την θεραπευτικήν δύναμιν της
πικραγγουριάς!!
Πράγματι η επινόησις και απλότης των παιδιών αυτών
έκαμεν αρίστην εντύπωσιν («Ασπίς», 16.3.1952).
Το αληθές είναι, ότι η Καθαρά Δευτέρα επανέρχεται
ως η παλαιοτέρα εύθυμος, φαιδρά και διασκεδαστική, αλλά κοσμία,
ευπρεπής ως νεάνις σεμνή και σοβαρά χωρίς όμως βωμολοχίας,
χυδαιότητας, χωρίς ασέμνους, ανηθίκους και προκλητικός στάσεις,
χειρονομίας καν κινήσεις, και το σοβαρώτερον όλων αναιμάκτους, όπως
εγράψαμεν και πέρυσι και εις το προηγούμενον φύλλον της φίλης
«Ασπίδος».
Προς παρηγορίαν ημών των γηραιοτέρων ηκούσθησαν και τα
θρυλικά νταούλια, τα οποία άλλοτε με την έναρξιν του Τριωδίου εις
τας συνοικίας της πόλεώς μας έδιδον το σύνθημα των Απόκρεω. Δεν
έλειψαν δε και αι γκαμήλες, ο φόβος και ο τρόμος των μικρών παιδιών
δια να ησυχάζουν και κοιμούνται.
Ωραίον θέαμα παρουσίαζαν οι ιππείς με τους θυμοειδείς
ίππους, οίτινες εισερχόμενοι εις τα καφενεία προεκάλουν την ευθυμίαν
και την διασκέδασιν των θαμώνων. Προτιμότερον ήτο να εφόρουν
φουστανέλλαις, διότι ως ήσαν ενδεδυμένοι εφαίνοντο ως έκπτωτοι ή
μάλλον ξεπεσμένοι ιππόται του Μεσαίωνας. Πάντως είναι αξιέπαινα τα
παιδιά.
Σοβαρόν και αισθητήν έλλειψιν παρουσίασαν εφέτος οι βλαχοπούλες με τα φλωριά εις
την κεφαλήν και το στήθος κ.λπ. βαρύτιμα κοσμήματα και με τας ωραίας
και πολυποικίλους και πολυποικίλτους γραφικός ενδυμασίας. Μεγάρων,
Βόχας, και των ορεινών χωρίων της επαρχίας μας, Μπερμπατιού, Λιμνών, Καρυάς, Αχλαδοκάμπου και τα ωραιότατα
Γιαννιώτικα. Ούτε το γαϊτανάκι με το ρυθμικόν και ωραιότατον δημώδες
τραγουδάκι του δεν έκαμεν ακόμη την εμφάνισίν του.
Πού δε τα ανάποδα κάρρα φορτωμένα με χονδροδράπανα
και πράσσα και σακκάκια ανάποδα; Ελπίζω δε ότι θα επανέλθουν και
πρέπει, δια να έχωμεν μίαν πλήρη εικόνα και αναπαράστασιν της
παλαιοτάτης Αποκρηάτικης Αργείας εορτής.
Αμ οι Μακεδόνες, πληρεστάτη απομίμησις και αναπαράστασις Μακεδόνων
οπλιτών εν πλήρει πανοπλία, περικεφαλαίαν - ασπίδα - δόρυ - θώρακα -
περικνημίδας - πέδιλα κ.λπ. Όλα όμως ήσαν με κόκκινο χαρτί.
Ενθυμούμαι τον μακαρίτην Ιω. Λάπαταν, θείον εκ μητρός των εμπόρων της
πόλεώς μας Αναγνωστοπούλων ή Μπαρμπίτσιδων, όστις ήτο ένας ωραίος και
υψηλός άνδρας. Ήτο δε ο ωραιότερος εξ όλης της παρέας (περί τους 10).
Το σπουδαίον είναι παρέσυρε και τον υπηρέτην μας Αριστοτέλην Κόϊκαν,
θείον εκ πατρός των αδελφών Σταύρου και Δημητρίου Κόϊκα, τον οποίον
εχάσαμεν από τας μ.μ. ώρας του Σαββάτου της Τυροφάγου μέχρι του
μεσονυκτίου της Καθαράς Δευτέρας. Εσφαλμένως ελέγοντο Μακεδόνες, εν
ω ήσαν γνησιώτατοι Έλληνες οπλίται εν πλήρει πανοπλία. Ωραιότατον το
θέαμα, ήσαν όλοι ένας - ένας, σχεδόν του αυτού αναστήματος.
Είναι δυνατόν να μη αναφέρομεν την βλαχοστάνην, με
λίγα προβατάκια - με παληοκάδαις και παληοκαρδάραις, καζάνια -
σκύλους - καταπόταις και παντός είδους σκεύη και ποιμενικά είδη. Αλλά
πούν’ ο Στάθης ο Ζορμπάς; Ο μακαρίτης επάθαινε παραισθήσεις·
αρματώνετο παντός είδους όπλα, γιαταγάνια, πιστόλια και
εκαιροφυλάκτει εις τις Πορτίτσαις
ή Άκοβαν για να εμποδίζη ή να συλλάβη τους ληστάς που
θα εισήρχοντο εις την πόλιν μας. Ούτω ωραματίζετο και εφαντάζετο ο
δυστυχής, τύπος και αυτός της τότε εποχής. Άλλος τύπος ο Σπύρος
Καραφελιάς και ο αδελφός μου Γεώργιος. Και οι τρεις απετέλουν δήθεν
τους αρχιτσελιγγάδες του ανύπαρκτου τσελιγκάτου. Εν σμικρώ εμιμούντο
τους βλαχοποιμένας, φρασεολογίαν, ενδυμασίαν κ.λπ. και ως δικηγόρον
δια τας συναλλαγάς των είχον τον πολύν και γνωστότατον Πετραλιάν. Και
εφέτος οι ολίγοι ευσταλείς, ευκίνητοι και ακούραστοι φουστανελοφόροι
με τα κεντητά γιλέκα και τις φέρμελες, τα υποκάμισα με τα πλατειά
μανίκια, μεταξωτά μαντήλια και το σιλάχι και με την αθάνατον και
πολύπτυχον φουστανέλλαν προεκάλουν τον θαυμασμόν και τα παταγώδη
χειροκροτήματα όπου και αν εχόρευον. Είναι άξιοι θερμοτάτων συγχαρητηρίων.
Δυστυχώς όμως ελιγόστευσαν και αυτοί.
Ευχαρίστως είδον την εκ του προχείρου σύστασιν
επιτροπής, η οποία δια διαφόρων δώρων εβράβευσε τους καλυτέρους
προσωπιδοφόρους. Επαινώ και συγχαίρω τους σχόντας την ευγενή
πρωτοβουλίαν της συστάσεως επιτροπής. Πρώτην δε φοράν γίνεται τούτο.
Κάλλιο αργά παρά ποτέ.
Λόγω της πυκνής συγκοινωνίας είχομεν και θα έχωμεν πολλούς τα ημέρας αυτάς ξένους
και ιδίως Αθηναίους, και μάλιστο ως μοί έλεγεν ο φίλος μου κ. Αθ.
Μαραγκός, τας μ. μ. ώρας της Κυριακής, ήσαν τρεις Φιλλανδοί, των οποίων
τέτοιαν εντύπωσιν έκαμεν η Αποκρηάτικη κίνησις, ώστε παρέμειναν εις
την πόλιν και όλην την Καθαράν Δευτέραν - αμφιβάλλει κανείς ότι αυτοί
έλαβον σημειώσεις και θα δημοσιεύσουν εις τον ξένον τύπον;
Το ζήτημα της εορταστικής επιτροπής των Απόκρεω είναι τόσον σοβαρόν, τόσον σπουδαίον,
περί του οποίου γράφομεν κατωτέρω ολίγας γραμμάς.
Τα πρόσωπα της επιτροπής πρέπει να είναι σοβαρά και
επιβολής, να γνωρίζουν τα ήθη και έθιμα, την πρόοδον, την ανάπτυξιν
και εξέλιξιν της πόλεώς μας, η οποία δυστυχώς, και να μην κρυπτώμεθα
όπισθεν του δακτύλου μας, είναι εν μεγάλον χωρίον εν προόδω και
αναπτύξει, και τούτο οφείλεται εις την έλλειψιν ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
Όλα δε τα περιμένομεν από την πολιτικήν. Δήμαρχον και Βουλευτάς, εν ω
στερούμεθα ιδιωτικής πρωτοβουλίας.
Πρέπει να παραδειγματισθώμεν από το Ναύπλιον,
ας αφίσωμεν τα θαύματα της ιδιωτικής πρωτοβουλίας της Αστικής και
Υπαίθρου, αλλ’ απαραμίλλου και ασυγκρίτου ευάνδρου Αρκαδίας.
Γίνεται λόγος προ ετών περί του Τουριστικού
Ξενοδοχείου και περιμένομεν ή από τον Δήμον ή από τον Τουρισμόν.
Ιδιωτική δε πρωτοβουλία μηδέν.
Η μέλλουσα εορταστική επιτροπή πρέπει να εργασθή με
ιδιωτικήν πρωτοβουλίαν και να λείψουν τα Κομιτάτα και τα Ευρωπαϊκά
Καρναβάλια, τα οποία είναι ου μόνον ξένα αλλά και ολέθρια εις τα ήθη,
έθιμα και τας παραδόσεις της πόλεώς μας.
Απαραιτήτως πρέπει να διατηρήσωμεν την αρχαιοτάτην
αυτήν εορτήν των μετημφιεσμένων όπως την διεμόρφωσεν ο λαός, και την
διεμόρφωσεν όπως την θέλει, όπως την αισθάνεται, όπως την εννοεί.
Πάντως να διατηρηθή εντός του ηθικού πλαισίου - και
τώρα μάλιστα που εορτάζεται άνευ ενόπλων περιπόλων.
(Εφημερίδα «Ασπίς του Άργους», 9, 16 και 23.3. 1952).
φωτο: Αρχείο δημοσιογράφου Γιώργου Αντωνίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου